Bildebruk på nettsider

På nett er det mange elementer som spiller inn når man skal lage en god nettside. Ett av virkemidlene man kan bruke for å lage et godt hjemmesidedesign, er selvsagt bilder. Bilder påvirker besøkerne svært mye, og kan ha mye å si for om de klikker seg raskt videre, eller om de blir værende på siden din en stund. Jo bedre design og brukervennlighet, desto lenger vil kundene bli på siden for å lese mer og bli bedre kjent med hva du har å tilby.

Ofte er det slik at en stor mengde bilder virker avskrekkende på de som besøker nettsiden. Hvis man skal ha mange bilder, må det gjøres på en strukturert måte som viser til en eller annen form for et system. Et system vil skape orden for de som klikker seg inn på siden, og orden og oversikt inngir god brukervennlighet. En nettside som har klart dette på en svært god måte, er Norgekasino.com. Her er det mange bilder, men likevel en struktur som gjør at siden er oversiktlig. Bildene viser til leverandører, nasjonalitet og hvilke spill som er mulige å finne på siden. På en måte betyr det at det du ser, er det du får.

Bildebruk på nettsider forteller brukerne mye om hva slags side man klikker seg inn på. Derfor kan bildene ha utslagsgivende effekt allerede på forsiden. En nettside helt uten bilder blir fort veldig kjedelig – og hvis man legger inn noen få bilder, blir designet straks mye mer spennende. Dette gjelder for de fleste typer nettsider og for de fleste bransjer. En tekstforfatter kan kanskje gå seg bort i teksten og legge ut for mye skriftlig informasjon. Innen informasjonsteknologi er det selvsagt produktene som er i fokus, mens man gjerne glemmer bort teksten. Det viktigste – uansett bransje – er at man har et våkent øye for hvordan bilder påvirker brukerne av siden – slik at designet blir tiltrekkende og får kundene til å ta til seg informasjonen som du vil at de skal se.